Hallo Leerlingen,


Jullie hebben een map vol theorie moeten doornemen voor alle opdrachten die jullie gemaakt hebben. De meeste van jullie hebben eerst de theorie gelezen en daarna de opdrachten gemaakt die over de theorie gingen. En nu aan het einde van het blok wordt het tijd om te kijken of jullie alle theorie nog beheersen voordat jullie de toets gaan maken. Controleren of je de begrippen en de stof beheerst kan je via bijvoorbeeld multiple choice vragen te beantwoorden controleren. Daarvoor heb ik een programmaatje gebruikt. Dat programma heet Socrative. Als je daar de studentenversie van download op je mobiele telefoon, tablet of computer dan kan je de begrippentoets(en) die ik voor je klaar hebt gezet maken. Per deelonderwerp heb ik een toets gemaakt. Sommige toetsen zijn wat langer en sommige toetsen zijn wat korter. Gemiddeld ongeveer 20 vragen per toets. Voor elk deelonderwerp is een begrippentoets aangemaakt.


Instructie:

Instructie 1: Voor mensen die hun mobiele telefoon willen gebruiken:

Download via de playstore of via Itunes de applicatie Socrative Student.

Installeer het programma op je mobiel via de gegeven link op de homepage. (m.socrative.com) Start het programma op.

Instructie 2: Voor mensen die een computer gebruiken:

volg www.socrative.com Gebruik op die site de knop voor studenten. Maak een account aan.




Je hebt nu het programma op je laptop/computer of mobiel geinstalleerd en opgestart. Je bent klaar voor het echte werk.

Voer het "roomnumber" in van de toets die je wilt maken.

Hieronder zie je het roomnumber van de quizen die ik heb klaargezet.

Alleen.... Ik kan maar 1 quiz tegelijkertijd klaarzetten. En als ik uitlog dan kan jij niet verder, ook niet als ik aangeef dat je de toets in je eigen tempo mag maken. Dus: ik zet in de eerste les een quiz voor jullie klaar. Ik kies het onderwerp. En op andere tijdstippen die we afspreken zet ik andere toetsen voor jullie klaar. Houd dus deze site in de gaten om te lezen wanneer welke quiz openstaat.

Alle quizen zijn slechts toegankelijke voor maximaal 50 leerlingen. Maar met 2 klassen komen we daar niet aan.

Onderwerp

Roomnumber

Het optimaliseren van het Assortiment
# 516602 /  # 813940
Presentatieplan
#
Tijdelijke presentatie
#
Verkoopsterke en verkoopzwakke plaatsen
#
Promotieplan
#
Verkoopresultaat
#
Exploitatiebegroting
#
Huisregels


Voorraadbeheer
Statistiek # 1321502

OPDRACHT:

Maak in de les de multiple choice vragen voor dit onderwerp. Na elke vraag krijg je meteen feedback (tenzij ik dat uitzet, maar waarom zou ik dat doen?)

Op het smartboard kan je zien hoe ver je bent met de vragenlijst, hoe ver je klasgenoten zijn en hoeveel vragen elke leerling goed heeft gemaakt. Je kunt je scores dus makkelijk vergelijken met je klasgenoten. Na afloop zie je nogmaals hoeveel vragen je goed had en weet je waar je nog beter moet oefenen. Als het je nog onduidelijk is wat je het beste kan oefenen, dan kan je dat ook aan mij vragen. Na afloop van elke gemaakte toets krijg ik namelijk een overzicht met welke vragen je goed of fout had, per e-mail toegestuurd.

Het voordeel van deze methode is dat je overal kan oefenen voor de toets, je hoeft niet eens in het lokaal te zitten. Je hoeft geen map bij je te hebben, alleen je mobiel. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de vragen opzoekt in je map of dat je de vragen via google opzoekt terwijl je ze zit te maken, maar als jij dit niet in de klas doet, dan kan ik dat niet controleren. Ik vind dan waarschijnlijk wel je resultaten opmerkelijk.

Je maakt de toetsen individueel. (nee, ik kan dat niet controleren, maar je bent je aan het voorbereiden op een eindtoets waarbij ik dat zeker zal controleren.)

Je maakt de toetsen zonder je boek erbij te pakken (en nee, ik kan het niet controleren, maar we zien het vanzelf in de eindtoets resultaten terug).

Je maakt de toetsen alleen op een veilige plek en in een rustige omgeving. (En nee, ik ga dat niet controleren, ik wil alleen geen berichten dat er leerlingen van mij onder de bus zijn gelopen).

De toetsen duren afhankelijk van hoe lang de vragenlijst is, ongeveer een half uur per keer.

Omdat er per roomnumber slechts 50 deelnemers gratis mogen deelnemen aan de door mij gemaakte toets, verzoek ik je vriendelijk elke toets maar 1 x te maken. Immers er zijn minimaal 2 klassen (Eerste verkoper BOl en Eerste verkoper BBL) die van deze methode gebruik willen maken. En daar komen misschien nog een aantal tweedejaars studenten bij, die deze toets nog moeten maken of overdoen.

Ook voor het onderwerp statistiek heb ik een toets gemaakt. Deze toets echter alleen je kennis van de begrippen. Dat is niet voldoende, je moet ook oefenen met het maken van de sommen, het maken van de grafieken en het indelen van gegevens.

Je hebt nu minimaal 1 toets gemaakt als student zijnde. En daarmee de vragen die ik heb gemaakt voor je, beantwoordt over dat onderwerp. Maar het is natuurlijk veel leuker om ZELF de vragen te bedenken.

OPDRACHT:

Maak minimaal 10 multiple choice vragen die je aan een andere leerling die ook voor deze toets staat kan geven. Het goede antwoord staat vanzelfsprekend tussen de antwoorden waar je medestudent uit kan kiezen. Je stelt de vragen en zet alle teksten in Word/tekstverwerker. Dan draai je hiervan 2x een exemplaar uit (printen). 1 exemplaar geef je aan een medestudent en dit exemplaar kijk je zelf na afloop na. Welke vragen vond de ander lastig te begrijpen/te maken? Omgekeerd krijg jij en maak jij op deze manier ook een test die een ander heeft ontworpen.

Het andere exemplaar met daarop alle vragen, alle verzonnen en goede antwoorden en een antwoordsleutel, lever je bij mij in. Ook lever je bij mij in hoe de andere leerling de vragen heeft ervaren. Welke vragen had hij/zij fout: met rood aangeven, welke vragen vond hij/zij moeilijk te begrijpen: met geel aangeven. Welke vraagstelling was onduidelijk: met geel aangeven. Wat zou je nu na deze feedback anders doen? Dit mag op papier, dit mag als je het op papier hebt ingeleverd ook digitaal. Ik zet deze vragen dan in de applicatie en de hele klas kan mogelijk vragen die door jou gemaakt zijn gaan beantwoorden ter voorbereiding op de toets.

Verder is het mogelijk om met deze applicatie in de klas op het scherm te laten zien wat jullie antwoorden op een bepaalde vraag/stelling zullen zijn. Ik kan namelijk ook ter plekke vragen stellen en wachten tot de hele klas antwoord heeft gegeven. Misschien dat we met deze vorm ook nog iets gaan doen.

Maar er zijn nog meer mogelijkheden: Wat we gaan doen is dat we een aantal foto's laten zien in de klas. De opdracht voor jullie is:

OPDRACHT:

Neem op je stageplek/werkadres 5 foto's.

Neem een foto van een bepaalde display. Zorg dat het een duidelijke foto is.

Neem een foto van de huisstijl van je stagebedrijf/werkadres.

Neem een foto van een bepaalde plek in de winkel. Dit mag een verkoopsterke of een verkoopzwakke zone zijn, het mag ook de kassazone, de paskamers etc. zijn.

Neem nog 2 foto's van vrij te kiezen onderwerpen waar je vragen over de behandelde theorie aan kan koppelen. (Dus geen foto van je dronken collegea in de bar, afgelopen kerstfeest).

Zet deze foto's in een (PowerPoint) presentatie. (natuurlijk mag je ook foto's / afbeeldingen uit je branchewerkstuk gebruiken voor de vrije foto's).

We gaan deze foto's in de klas behandelen. En met behulp van de applicatie krijg je op het scherm in een grafiek te zien hoeveel % van je klasgenoten denkt dat de foto die jij gemaakt hebt de foto is van bijv. een eilanddisplay, verkoopsterke zone of iets anders. (ik kan de vragen aanpassen tijdens de les). Natuurlijk kan jij deze grafieken als de beste lezen en ga je misschien wel met de gouden tip morgen weer naar je stageplek/werkadres.

De applicatie heeft recent een update gehad en het zou nu ook mogelijk moeten zijn, vragen te beantwoorden waarbij je in plaats van enkel een vraag, ook een foto te zien krijgt. Misschien wil je zelf al proberen met deze gemaakte foto's in deze applicatie vragen te stellen voor je medeleerlingen. Dat mag zeker... Ik ga daar zelf ook mee experimenteren... op een rustig moment en op het moment dat de GRATIS variant deze mogelijkheden biedt.


EXTRA:

Dit filmpje is gemaakt voor Hogeschool studenten. Het is echter een goede grafische weergave van voorraadbeheer. Het laat ook zien dat je een grafiek een titel geeft, dat je op de assen aangeeft wat daarop wordt weergegeven en helaas niet dat je altijd met een geodriekhoek en/of liniaal moet werken. Denk daaraan als je op de toets zelf een grafiek moet tekenen.


Wat nog meer:

Ik zet hier binnenkort de ingescande versie neer van de bijlage die een leerling (D.M.) van E1a heeft uitgedeelt en laten rondgaan naar aanleiding van de presentatie die hij over het presentatieplan heeft gehouden. De kernboodschap van zijn presentatie: als je in een winkel de presentatie van artikelen en de schappenindeling niet zorgvuldig organiseert, dan wordt het een chaos in de winkel waarin niemand iets kan vinden.

Zijn Powerpoint en mijn zelfgemaakte Powerpoints plaats ik op de discussiemuur die ik heb aangemaakt voor jullie klas voor deze kerntaak.